Home | Spelletjes | Uitvindingen | Gps | Scouting | Meteo | Computers

Wandelen over de GR5

Van Amsterdam naar Nice

Langs de GR5 in Noord-Frankrijk

De GR5 is een lange wandelroute die loopt van Hoek van Holland naar Nice. In 1988 ben ik begonnen met het lopen van deze route, en in 2009 liep ik de laatste etappe. Dit artikel is een korte samenvatting over hoe dat allemaal gegaan is.

De eerste stap in Hoek van Holland
De laatste stap in Nice

Samenvatting

Hieronder een samenvatting van mijn etappes langs de GR5. Het is in geografische volgorde aangegeven van Hoek van Holland naar Nice. Daarvoor liep ik van Amsterdam naar Bergen op Zoom, langs het Graaf Floris V pad tijdens weekends in de jaren '90, en daar kan ik weinig meer van terugvinden. Van sommige etappes heb ik geen afstanden bijgehouden, daarna gebruikte ik een stappenteller, vervolgens een redelijk onnauwkeurige Gps, en geleidelijk kon ik de etappes beter registreren met een goede Gps.

Jaar Van Naar Streek Richting Afstand Dagen Klimmen Hoogte
ca 1996 Amsterdam Bergen op Zoom Naar Muiden en dan FlorisV-pad Ca 250 km Weekenden
2007 Hoek van Holland Bergen op Zoom Zeeland Zuidoost 155 km 5
1998 Bergen op Zoom Antwerpen Brabant Zuid 117 km 4
2000 Antwerpen Luik Vlaanderen Zuidoost 250 km 8
2003 Luik Metz Ardennen, Luxemburg Zuid 520 km 18
2004 Metz Chatenois Lotharingen, Vogezen Zuid 440 km 15
2006 Chatenois Belfort Vogezen Zuid 330 km 11 18500m 1438m (Grand Ballon)
1998 Belfort Nyon (Lac Leman) Jura Zuid 350 km 13
2007 Thonon (Lac Leman) Samoëns Alpen noord Zuid 120 km 6 7700m 2104m (Portes de l'Hiver)
2008 Modane Samoëns Vanoise, Mont Blanc Noord 290 km 18 21700m 2785m (Col de L'Iseran)
1997 Larche Modane Franse Alpen Eerst Zuidwest, Noord 15 2711m (Cavale)
1988 Tende Larche Mercantour Noordwest 11 2711m (Cavale)
2009 Tende Nice Alpen zuid Zuidwest 180 km 9 13500m 2690m (Baisse de Basto)

In 21 jaar heb ik dus in 133 dagen de gehele GR5 gelopen. (Van Hoek van Holland tot Nice, inclusief enkele varianten, omwegen, en lopen van en naar de route.)

Gps tracks

De laatste jaren nam ik op mijn reis een gps mee. De eerste paar jaar was het niet mogelijk de track met hoge resolutie op te slaan, maar vanaf 2006 heb ik de track op 5 meter en 10 seconden nauwkeurig kunnen bewaren. Door op de link hieronder te klikken kun je de tracks bekijken, geprojecteerd op Google Maps. Ze worden geopend in een nieuw venster.

NB: In tegenstelling tot ander materiaal rust op deze tracks normaal auteursrecht: deze kml files dienen alleen ter illustratie en mogen niet anders gebruikt worden.

Hoogtekaart Gr5 van het Meer van Genève tot Samoëns

De track die onderweg op je gps wordt opgeslagen bevat nog veel meer interessante informatie waarmee je een hoogtekaart kunt maken. Meer informatie hierover vind je op mijn Illustrations-pagina.

Vanaf Pas de Bosse, simulatie door Google Earth

Ook kun je de track opladen in Google Earth. Je kunt Google Earth dan in 3D-mode zetten en dan zie je de rode lijn waar je ooit gelopen hebt. Je kunt je eigen track nalopen, en hetzelfde doen met variaties. Bijvoorbeeld vanaf nabijgelegen bergpieken kijken hoe daarboven het uitzicht zou zijn geweest.

Beide plaatjes zijn genomen in het noordelijke gedeelte van de Franse Alpen, iets voorbij de Pas de Bosse (1816 m), op de achtergrond (in het wit) het Massif du Mont Blanc. Op het hoogtediagram is met een groen pijltje aangegeven waar de screenshot daaronder is gemaakt. Meer informatie hierover vind je op mijn Illustrations-pagina.

Hoe ik ertoe kwam

In het jaar 1988 werd ik uitgenodigd om met een paar vrienden een week in een vakantiehuisje in Zuid-Frankrijk door te brengen. Eigenlijk vond ik een week te kort om daarvoor helemaal naar Zuid-Frankrijk te reizen, dus ik besloot ook een paar wandelspullen in een rugzak te pakken. Na die week werd ik gedropt in Nice, en daar kocht in een kaart van de Franse Alpen.

Op deze kaart zag ik dat een treintje de bergen in reed, naar Tende. Totaal onvoorbereid kwam ik aan in dit bergdorpje vlak voor de Italiaanse grens. Ik kwam terecht in een Gite d'Etape en daar hoorde ik dat ik naar de Vallee des Merveilles moest gaan.

Vanaf daar ging ik verder langs de Frans-Italiaanse grens, de dikke lijn op mijn kaart. Op een gegeven dag kwam ik een stel Nederlanders tegen die zeiden dat dit de GR5 was, en dat ze helemaal uit Nederland kwamen lopen. In mijn dagboekje die ik toen bijhield noteerde ik nog dat ik ze volkomen voor gek verklaarde...

Vlak daarna viel de Berlijnse Muur, en maakte ik de volgende zomervakanties enkele reizen door ex-oostbloklanden. Daarna maakte ik nog een wandeling door de Oostenrijkse Alpen, maar gedreven door de herinneringen naar de goede sfeer en het voortreffelijke eten in de Franse berghutten, besloot ik nog maar een stukje van die GR5 te lopen.

Pas toen ik in 2003 in Metz aankwam, kreeg ik het verlangen ook alle andere stukjes van de GR5 te gaan lopen. Ik had toen al hier en daar zo'n kwart van de gehele route gelopen...

De auteur langs de GR5 in 1988
Het eerste jaar langs de GR5: 1988
De auteur langs de GR5 in 2009
21 jaar later, vlak voor Nice: 2009

Wat is de GR5?

Het is wel duidelijk dat de GR5 helemaal niet bestaat. Het is een bedenksel van een uitgever van wandelgidsen die op een gegeven ogenblik een aantal reeds bestaande wandelroutes tussen zuid-Nederland en Nice die toevallig op elkaar aansloten voorzag van een stickertje GR5. Dat zie je bijvoorbeeld aan het grote aantal keren dat het systeem van de bewegwijzering verandert.

En dan zelfs zijn sommige van die wandelroutes zo'n 100 jaar geleden al beschreven, maar ook is het duidelijk dat de paden in die gidsen soms al vele duizenden jaren oud zijn.

Onderkomen

Mijn onderkomen langs de GR5

Het grootste probleem op deze route is het vinden van een degelijk onderkomen. In het algemeen ben ik daar goed in geslaagd, moet ik zeggen. De gidsen geven tal van adressen, maar het werkelijke aanbod varieert sterk. Sommige genoemde adressen doen geen zaken meer, en in andere plaatsen vind je volop plaatsen die niet genoemd zijn. Informeer je ter plekke waar je kunt overnachten.

Er zijn gedeeltes waar een tent noodzakelijk is, en andere gedeeltes waar je volop goedkope bedden kunt vinden. Als je moedig bent hoef je helemaal geen tent mee te nemen. Met een beetje lef (of zieligheid) vind je wel particulieren die je een nachtje willen onderbrengen in hun huis.

Zelf had ik nooit een tent bij me. Ik had een legerponcho en een eind nylonkoord. En ook een dunne slaapzak met opblaasbaar lichtgewicht matje. Bij regen liep ik onder de poncho en 's nachts sliep ik onder de poncho.

Het slapen onder de poncho ging prima op een erfje of in de wilde natuur; maar op een camping trek je veel bekijks. Op het laatst vertelde dit verhaal zich langs de hele route. Op campings kreeg ik vaak te horen dat ze al gehoord hadden van iemand die alleen onder een zeiltje zou slapen...

Samenvattend is mijn ervaring:

• Nederland: Tent meenemen, hotels zijn te duur
  • België: Tent niet echt nodig, vanwege de vele jeugdherbergen, en goedkope hotelletjes in de Ardennen
  • Luxemburg en Noord-Frankrijk: Tent; heel af en toe een jeugdherberg of goedkoop hotelletje
  • Vogezen: Geen tent nodig, bij voorkeur sliep ik in de Fermes Auberges
  • Jura: Geen tent nodig. Hier sliep ik vaak in Chambres
  • Franse Alpen: Neem hier geen tent mee. Er zijn erg veel prachtige berghutten. Maar rond de Mont Blanc vaak erg vol!
  • Zuid Frankrijk: Tent meenemen, ondanks wat in de gidsen staat, zijn er geen hotels. Nice is moeilijk en duur

In mijn geval betekent tent meenemen dat ik een lichte slaapzak en matje in mijn bagage heb. Een poncho had ik altijd bij me, evenals een lakenzak.

Ook als je kampeert heb je geen kookspul nodig. De meeste campings hebben een restaurant (in de buurt). Neem dus geen kookspul mee! Bespaart je een hoop gewicht en andere ellende.

Favoriete onderkomens

In het noordelijke gedeelte zijn jeugdherbergen favoriet, maar hoe zuidelijker je komt, hoe minder je er aantreft. In de Vogezen was ik steeds op zoek naar de Fermes Auberges, met vreselijk goed eten van eigen teelt. Traditioneel kon je hier ook slapen (het was ooit een lange tocht van het Rijndal naar de Fermes Auberges), maar helaas sluiten velen tegenwoordig hun slaapafdeling. De berghutten in de Alpen hebben niet alleen veel en goed eten, vaak is de wijn gratis (maar in afgelegen hutten ook erg duur), en altijd zijn er genoeg matrassen en dekens. Sleep in de bergen dus geen slaapzak mee. Je hebt wel een lakenzak nodig, want lakens zijn niet altijd te huur.

Tijdens de nacht in een berghut altijd oordopjes bij de hand houden. Fransen zijn flinke snurkers! Ook een zaklantaarn binnen handbereik. Het is vaak echt helemaal donker in de nacht, en zonder zaklantaarn vind je echt die WC niet meer! Nu we het er toch over hebben, leg een extra deken bij je voeteneinde. Het kan vaak onverwacht sterk afkoelen in de loop van de nacht.

Maar mijn eerste keus zijn de Gites d'Etape. Deze ademen nog de goede sfeer van de Nederlandse jeugdherbergen toen ze nog geen 'StayOkay' heetten. Je hoeft niet te reserveren, er is altijd genoeg en heel goed eten, en de sfeer is er heel erg goed. Meestal eet de eigenaar met zijn familie samen met de gasten aan tafel. Eten begint om 7 uur, en eindigt pas vele gangen later om een uur of 10. (En daarna hoef je niet af te wassen!)

Wat te doen bij vriendelijke mensen

Toen ik tegen de avond door Vlaanderen liep stopte er ineens een jeep naast me. De chauffeur verweet mij dat ik zomaar langs zijn boerderij gelopen was, en dat kon niet. Ik moest instappen en hij reed me terug. In de keuken had de boerin al een flink bord eten voor me opgeschept, en na een heel gezellige avond met veel bier bracht ik de nacht door in het schuurtje. De volgende ochtend, na een stevig ontbijt, werd ik op precies dezelfde plek afgezet waar ik opgepikt was.

Dat is wel extreem; maar er zijn op de route vele tientallen van zulke uitbarstingen van gastvrijheid geweest. Hou daar rekening mee. Ik had altijd een lading kleine cadeautjes bij me. Kleine Hollandse souvenirtjes doen het goed. Zoals bijvoorbeeld een klompje aan een sleutelhanger. Als ik het adres kan achterhalen krijgen mijn gastgevers ook nog een ansichtkaart met een bericht hoe het verder gegaan is.

Water

Op het hoogste punt van de GR5

Water genoeg onderweg. Ik had meestal genoeg aan een flesje van een halve liter. In het laagland zijn er voldoende dorpjes en boerderijen om bij te kunnen tanken, in de bergen kun je gerust drinken uit de beekjes. Hang je fles aan de zijkant van je rugzak zodat je deze kunt pakken zonder te moeten stoppen. (Op de foto hierboven zie je het rode tasje waar mijn fles in zit.)

Probleem is het wilde heuvelland, zoals stukken in de de Ardennen, de Vogezen, en Zuid-Frankrijk. Daar is het mogelijk dat je tientallen kilometers niets tegenkomt om te drinken. Plan daarom je volgende etappe goed, en regel een grote petfles als je denkt weinig water tegen te komen.

Maak in ieder geval niet de fout teveel water mee te nemen. Realiseer dat iedere halve liter meer, een halve kilo extra gewicht in je rugzak betekent!

Bagage

Het mag wel duidelijk zijn dat je zo licht mogelijk uitgerust op pad moet gaan. Mijn rugzakje heeft (zonder proviand) nooit meer dan 10 kg gewogen. Als jouw rugzak meer weegt zou ik eens ernstig overwegen of je dat alles wel nodig hebt.

Hoe bespaar je op gewicht?

Een oude padvinderstruuk is om aan het eind van de reis je spul uit te pakken en op drie stapeltjes te gooien:

1. Spul dat je altijd nodig had,
  2. wat je maar af en toe gebruikte,
  3. ongebruikt spul.

Alles van stapel 3 moet je de volgende keer niet meer inpakken, en je moet dan erg kritisch kijken wat je bij stapel 2 eigenlijk echt nodig had.

Verdere tips:

• Koop een kleine rugzak (ca 40 liter), met een grote rugzak neem je altijd te veel mee!
  • Gebruik 1 systeem batterijen voor camera, radio, zaklantaarn, en gps. Dan heb je maar een laadsysteem nodig.
  • Laat je mobiel uit, dan hoef je niet op te laden. In noodgevallen kan je onderweg wel een lader lenen
  • Voor een veldfles gebruik je een halve liter petfles. Goedkoper en lichter vind je ze niet
    • Draag je veldfles aan de buitenkant van je rugzak. Dan kan je er onderweg bij
  • Gebruik een minimale zaklamp, zoals deze. Een zaklamp heb je echt haast nooit nodig
  • Radiootje is best handig voor nieuws en weer. Gebruik hiervoor ook een ultra-minimodel
  • Neem weinig kleren mee, onderweg kun je kleren wassen met gewone zeep
  • Neem dunne bovenkleren mee. Bij erg koud weer draag je alles over elkaar heen. Beter dan 1 warme trui!
  • Draag onderweg een korte broek. Als het koud is pas 's avonds een lange broek aan. (Lichte nylon trainingsbroek)
  • Goed ingelopen wandelschoenen meenemen, niet die zware bergklossen
    • Tot Genève liep ik met sport- en canvas schoenen, daarna met lichte bergschoenen
  • Neem alleen zeep mee, er is altijd wel een sukkel die zijn shampoo vergeet in de doucheruimte
  • Het enige muggenspul dat echt werkt is DEET. Het is chemische rotzooi, maar anders is er niet
  • De gouden tip: train jezelf vanaf een week voor vertrek alleen 's ochtends vroeg naar de WC te gaan. Je raakt snel in dat ritme, en hou dat vol. Dan hoef je nooit meer onderweg in de bosjes een kuiltje te graven!
Onderweg in de Vogezen, de Hohneck omhoog

Bagagelijst

Weet je absoluut niet wat je mee moet nemen, dan is hier mijn bagagelijst:

• Papier: Paspoort, Pinpas, Verzekeringsbewijs, GR5-gidsen, Landkaarten, Aantekenboekje met potlood
  • Hardware: Rugzak, Fotocamera, Zaklantaarn, Portemonnee met geld, Zonnebril, Huissleutel, Veldfles, Pet, Zakmes, Bindband, Radio, Gps, Mobiel (zonder lader), Paraplu, Reservebatterijen en lader
  • Kleren: Korte en lange broek, 2 T-shirts, Poloshirt, Trui met capuchon, 2 Onderbroeken, 2 paar Sokken, Sport-zwemboek, Wandelschoenen, Huisschoenen (sandalen), Windjack, Poncho
  • Nacht: Lakenzak, en soms Slaapzak met Matje, Touw
  • Hygiëne: Handdoekje, Zakdoekjes, Ehbo-setje, In nylon tasje: tandenborstel, zeep, scheermes, lipcrème, oorstopjes, zonnebrand, muggenolie
  • Eten: zelf invullen, maar neem ook noodrantsoenen mee als Liga en Muesli-sticks.